Prava Joga Prava Meditacija

Što je prava meditacija?

Trebali bismo prvo sagledati najosnovnije pitanje: Što je meditacija? Kada čujete pojam meditacija, što vam prvo pada na pamet?

Tiho sjediti zatvorenih očiju.

Da. Možda netko drugi?

Isprazniti um.

Da. Uobičajeno promislimo na nekog tko tiho sjedi, prekriženih nogu, praznog uma. Većina ljudi misli na sjedeći položaj kod meditiranja; ne misle na uspravan položaj. Dakle, oni misle da ukoliko sjedite i oči su vam zatvorene – a ne hrčete – da meditirate.
Većina ljudi misli da je meditacija vanjski proces. Ako ljudima kažem da sam učitelj meditacije, oni me pitaju, “Koliko dugo meditirate svaki dan?” Ili kažu, “Ja meditiram trideset minuta na dan” ili “Joj, ja bih baš volio meditirati”. U jednom smislu meditacija je nešto što radite izvana. U drugom, međutim, to je nešto u vama. Meditacija, prema tome, nije samo sjedenje prekriženih nogu i zatvorenih očiju, ili za članove društva za samo-realizaciju (DSR), sjedenje zatvorenih očiju dok su stopala ravno na podu. U stvari, osoba može drugima izgledati duhovno zauzeta kada razmišlja o glupostima – o novcu ili osobi suprotnog spola; na primjer jednom sam vidio crtani film o budističkom redovniku, obrijane glave u narančastoj odori, kako sjedi u “meditaciji”. Poviše njegove glave bio je oblak razmišljanja i u njemu je bila slika lijepe žene. Kao što je navedeno u Bhagavad-giti:

Onaj tko obuzdava aktivna osjetila, ali u umu misli na predmete osjetila zavarava samog sebe. Takva osoba se naziva varalicom.
Bhagavad-gita 3.6

Svatko meditira na nešto. Pornografski fanatik meditira na seks – na tijela golih žena ili golih muškaraca ili, u nekim slučajevima oboje. Roditelj meditira na djecu: “Pet je sati i Johnny još nije došao kući. Gdje li je?” Pas meditira na mačku. Surfer meditira na valove. Većina poslovnih ljudi meditiraju na novce. Političari meditiraju na moć. Na što god je naša svijest usmjerena, na to ćete meditirati. U ovom smislu, meditacija je neutralna – možete se skoncentrirati ili meditirati na bilo što.
Nekim ljudima meditacija znači sjediti zatvorenih očiju, boreći se da ne zaspu. Ali ovi ljudi razmišljaju o spavanju, ili o tome kako da ostanu budni, ili o tome kako ih noge bole. Ni to nije meditacija. Drugi ljudi misle da meditiranje znači dostizanje stanja svijesti u kojem je um potpuno prazan. U praktičnom smislu, to je nemoguće. Misliti da vam je um prazan je još uvijek razmišljanje o nečemu. Kako možete misliti o ničem? “Joj, skoro sam uspio! Razmišljam o ničem! Ali misao ‘Mislim o ničem’ je došla i pokvarila cijelu stvar.“ Ništa samo po sebi ima supstancu. Naša svijest je uvijek na nečem, materijalnom ili duhovnom. Pokušaj čišćenja uma od svih svjetovnih misli je korak bliže pravoj meditaciji. Ovom ili onom metodom, možda ćete pokušati isprazniti svoj um od svih materijalnih formi, imena, pitanja, problema i briga. Ali ako nemate ništa pozitivno ili duhovno na što biste usmjerili pažnju, možete se jedino boriti pokušavajući odgurnuti neželjene stvari iz svog uma. Možete jednostavno sjediti, čekajući i nadajući sa da će se vaše svjetovne misli prije ili kasnije povući. Nadati se da će, budete li jednostavno ponavljali svoju “mantru”, sve te misli na kraju odletjeti. Takva osoba traži prazninu. Najviši stupanj svjesnosti koji ovaj tip osobe može zamisliti je potpuno prazan um. Međutim, znam ljude čiji um je poprilično prazan a da tu nema ništa duhovnog!
Kada govorim o meditaciji u duhovnom smislu mislim na nešto određeno. Prema učenjima u drevnim joga spisima, meditacija u istinski duhovnom smislu je meditacija na Svevišnju Osobu. Kada su um, srce i cijelo biće usredotočeni na Boga-Svevišnju Apsolutnu Istinuto je meditacija. Bog je osoba i vi svoju svijest možete zadržati na Njemu. Možete meditirati na Njegovu ljepotu, Njegovu moć, Njegovu slavu, Njegove riječi, Njegove dokolice, Njegov transcendentalni oblik, i na Njegova imena.
Osoba koja želi meditirati na Boga treba shvatiti da nije dovoljno samo sjediti zatvorenih očiju kako bi se postigao cilj. Nema ništa loše u mirnom sjedenju zatvorenih očiju; možete se opustiti i osloboditi napetosti, a to vam može pomoći u tome da svoj um usredotočite na Boga. Ali ovaj stav nije nužan niti je preduvjet, jer meditacija u stvari znači “sjećanje na Boga u ljubavi”, i sjedenje zatvorenih očiju nije nužno da biste to postigli.
Ateist se sjeća Boga, ali na nenaklonjen način. Takva osoba uvijek misli, “Nema Boga. Prokleti Bog! Pojam ‘Boga’ uzrokuje toliko problema.” Ali to nije prava meditacija. Prava meditacija znači sjećati se Boga na naklonjen način. Druga vrsta osobe, impersonalist, se trudi usmjeriti svoj um ka Bogu ali negira transcendentalni, duhovni oblik Boga. Ova osoba zamišlja Boga kao nešto što ostaje nakon što sve ostalo na svijetu nestane: kao nulu, prazninu, ništavilo. Zbog ovog koncepta Boga, ova osoba ne može usredotočiti svoj um ili svoju svijest na Boga. Takva takozvana meditacija je farsa. U sjećanje na Boga uključeno je sjećanje na vaš odnos s Bogom – vašu funkciju ili dužnost u vezi s Bogom. Tko ste vi? Tko je Bog? Kakva je vaša veza s Bogom? Odnos između Boga i vas, duše, je onaj sluge u ljubavi. Ako je vaše duhovno shvaćanje da ste vi vječna duša, samo privremeno u materijalnom tijelu, i da ste nerazdvojni dio Boga, i ako prema tom shvaćanju djelujete pružanjem ljubavi Bogu u vašem životu na ovom svijetu, tada će vaš život biti meditacija na Boga.
Aktivnosti u životu određene osobe i objekt meditacije te osobe su povezani. Obiteljski čovjek, na primjer, teško radi cijeli dan sve do večeri u uredu. Želi ići kući, ali tada pogleda sliku svoje žene i djece na svom stolu i sjeti se razloga zbog kojeg on prolazi kroz sve svoje nevolje i zbog koga se žrtvuje, i to ga motivira da nastavi.
Ukoliko je Bog najvažnija osoba u vašem životu, i ako su sve vaše aktivnosti centrirane oko Njega, tada ćete se sjetiti kao što se obiteljski čovjek sjeća svoje obitelji. Princip je isti. Jedina je razlika objekt meditacije. Ukoliko primijenite ovaj princip na Boga, čitav vaš život će postati meditacija na Boga. Ukoliko formirate vašu volju prema Božjoj volji, vi ćete automatski i stalno misliti na Njega.

Ali zar nije sjedenje u joga položaju ili zatvaranje očiju pogodno za meditaciju?

Mnoge tehnike pripreme za meditaciju mogu osobi pomoći u njenom pokušaju da meditira. Zatvaranje očiju također može biti pogodno za meditaciju: ukoliko ne vidite sve ove svjetovne stvari, tada se um ili svijest može lakše usredotočiti na Apsolutnu Istinu. Dok ove sve tehnike pripreme za meditaciju mogu dovesti tijelo i um u stanje pogodno za meditaciju to samo po sebi nije meditacija. Meditacija u stvari znači da je vaše srce, um i cijelo biće uronjeno u Apsolutnu Istinu, uronjeno u Boga.

Prije nekoliko godina, učili su me da meditacija znači kontroliranje disanja. Zar nije kontrola disanja meditacija?

Mnoštvo ljudi je u iluziji da je sjedenje dok ste usredotočeni na disanje, ili na točku ispod pupka ili između obrva, meditacija. Ali koncentriranje na disanje (pranayam) ili na bilo koju čakru (poput točke ispod pupka ili između obrva) nije baš meditacija. Sjedeći položaji (asane), vježbe disanja i prakticiranje kundalini-joge poput podizanja životnog zraka su samo tehnike pred meditacije. To su tehnike koje su koristili jogiji, posebno prije mnogo vremena; ali one nisu baš pogodne za današnju praksu.
Te vam metode pomažu da opustite tijelo i um i povučete um i osjetila od svijeta oko vas kako biste se usredotočili na jednu točku. Ali što radite s pažnjom? O tome čak i takozvani učitelji meditacije rijetko poučavaju. Kada ste svoju pažnju povukli od svijeta, trebali biste je usmjeriti na Svevišnjeg. Ljudi ponekad troše mnogo vremena i novca pokušavajući naučiti tehnike pred meditacije a da u stvari nikada ne dođu do toga da meditiraju na Boga. Mnogi učitelji meditacije uče ljude da samo meditiraju na stvari koje u stvari nisu Apsolutna Istina. Mnogi takvi učitelji čak i ne vjeruju u Boga; oni tvrde da smo svi mi Bog. To je besmislica. Vi niste Bog, vaš pupak nije Bog, i vaš dah nije Bog. Žao mi je što vam moram reći da ste uzalud potrošili svoje vrijeme i energiju ukoliko ste ovako razmišljali. Tek ćete naučiti kako meditirati na Boga. Sve osim toga je samo tehnika pred meditacije – što nije loše, ali je i nepotpuno. Još uvijek trebate naučiti pravilan, cjelokupan sistem meditacije.